Gratis bericht plaatsen

Versterk de positie van je eigen site!

Onderzoek naar nieuwe taken voor vrachtwagenchauffeurs in verband met zelfrijdende trucks

Hoeveel extra taken kunnen chauffeurs op zich nemen als ze niet meer op de weg hoeven te letten? Die vraag staat centraal tijdens het Vlaamse onderzoek genaamd Value Added Trucking over de toekomst van de chauffeur in een zelfrijdende vrachtauto. De vrachtauto’s van de toekomst zullen ook (deels) zelfrijdend zijn en dat betekent dat de chauffeurs geen code 95 nascholing meer te hoeven halen. Alleen dat al scheelt tijd wat misschien gebruikt kan worden voor administratieve diensten.

Voorbereid zijn

Het Vlaams instituut voor de Logistiek wil voorbereid zijn op de toekomst door dit project in te zetten. Volgens het instituut rijden er over tien jaar al zelfrijdende vrachtauto’s over de snelwegen en dat betekent een veranderende rol voor de chauffeurs. Op sommige trajecten zullen zij minder met de weg bezig zijn maar wel in de cabine aanwezig zijn waardoor ze andere taken op zich kunnen nemen.

Administratief

Wellicht moeten chauffeurs in de toekomst een administratieve achtergrond hebben zodat zij administratieve taken uit kunnen voeren vanuit de cabine van de vrachtwagen. Ook de uitrusting van de cabine moet mogelijk worden aangepast. Een perfecte wifi verbinding en volledige ICT-uitrusting moet worden ingebouwd. Door deze verschuiving gaat er ook op financieel gebied veel veranderen. Dat plaatje wil het Vlaams instituut voor de Logistiek ook in kaart brengen tijdens dit project.

Extra invulling, extra waardering

Het doel van de verschuiving is om de centrale administratie van de organisaties te kunnen verlichten. De chauffeurs moeten toch hun tijd doorbrengen in de cabine. Met de nieuwe taken kijken de chauffeurs ook naar een opwaardering. De transport branche moet klaar zijn voor de toekomst voordat de veranderingen ook daadwerkelijk op de stoep staan. Dat vinden ook de deelnemers van het project: GTS, Scania, Volvo en VDAB zijn een paar van deze grote namen.

Voordat het daadwerkelijk zo ver is moeten de technologie en de regelgeving nog een stuk doorgroeien, maar als dat gebeurt is de transport branche er klaar voor!

 

 

 

Nuttige info?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Plaats je bericht © 2014 Frontier Theme
Secured By miniOrange