Autorijden kost geld, dat weet iedereen, maar toch worden er veel vragen gesteld over autokosten waaronder autobelasting, onderhoud, brandstof en herstel. Hieronder lees je diverse onderdelen die de autokosten bepalen.
Belasting
Autobelasting is voor elke auto weer verschillend. Autobelasting noemt men wegenbelasting in Nederland en wordt geregeld door de belastingdienst. De belasting op een auto wordt gebaseerd op je woonplaats (provincie), de brandstof waarop de auto rijdt (benzine, diesel, etc.) en het gewicht van de auto (kg). Een stelregel is, hoe zwaarder de auto is en hoe milieu vervuilender, hoe meer je aan wegenbelasting gaat betalen. Echter klopt de regel niet helemaal omdat je voor rijden op LPG ook meer moet betalen dan bij benzine als het gaat om een zware auto. Dit heeft o.a. te maken met dat de overheid een hoop geld misloopt aan accijns op brandstof omdat LPG een veel goedkopere brandstof is.
Onderhoud
Auto’s zijn machines en die moeten regelmatig onderhouden worden om zo de betrouwbaarheid en werking te kunnen garanderen. Onderhoud betekend met regelmaat nieuwe olie in het motorblok, banden en remmen die bijna versleten zijn op tijd vervangen en bepaalde dingen afstellen waardoor de rijeigenschappen gewaarborgd blijven.
Brandstofkosten
Als je eenmaal een auto hebt aangeschaft dan zit je vast aan een bepaald type brandstof. Om te besparen kun je op zoek gaan naar goedkopere pompstations. Dat kan je per tankbeurt enkele euro’s aan besparing opleveren. Ook beter op je rijgedrag gaan letten en bewuster gaan rijden kan een hoop brandstof gaan schelen net als de juiste bandenspanning. Moet je nog een auto gaan kopen dan is het raadzaam om goed te kijken naar je wensen en je wenselijke kosten. Ga je veel kilometers rijden dan is benzine vaak niet de meest voordelige keuze. Auto’s op gas zijn een stuk voordeliger en auto’s op Diesel zijn net weer iets betrouwbaarder.
Kosten van schade
Heb je schade dan kun je daar mee door blijven rijden of het laten herstellen. Schadeherstel varieert nogal qua prijs. Het hangt van de schade af en waar je het laat herstellen. Schadeherstel is vaak een erg dure aangelegenheid. Dit komt omdat er veel arbeid gaat zitten in het herstellen van de schade. Veel mensen denken dat een deukje eenvoudig kan worden uitgedeukt en dat je daar niets meer van ziet. In praktijk zullen de meeste deuken moeten worden opgevuld met plamuur en worden geschuurd totdat het oppervlak helemaal glad is en er geen oneffenheid meer aanwezig is. Daarnaast moet er eerst een grondlaag worden aangebracht op het geplamuurde deel voordat de kleur aangebracht kan worden. Omdat de meeste auto’s ook nog een beschermlaag (blanke lak) hebben moet ook deze weer worden aangebracht. Elke gespoten laag moet weer drogen dus dat kost ook tijd. Als alles eenmaal gespoten is moet het ook weer worden gepoetst om de spuitnevel weg te poetsen. Er zijn dus vaak veel handelingen nodig om schades weer onzichtbaar te maken.