Wanneer je als bedrijf werkt met het vervoeren van transport door middel van vrachtwagens is het cruciaal dat je een aantal maatregelen treft die ongelukken voorkomt. Ondanks dat vrachtwagens relatief weinig betrokken zijn bij ongelukken, zijn de gevolgen bij een ongeluk met een vrachtwagen ernstiger. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf zorgt voor de aanschaf van een veilige vrachtwagen en strenge regels voor de vrachtwagenchauffeur die je in dienst hebt.
Verkeersregels en rijtijden
Vrachtwagenchauffeurs leggen enorm veel kilometers af. Dit brengt ons al gelijk bij de eerste maatregel om ongelukken te voorkomen: zorg ervoor dat de vrachtwagenchauffeur in kwestie zich houdt aan de strenge verkeersregels en rijtijden. De verkeersregels zijn dat er buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur geldt, dus ook op snelwegen, en dat vrachtwagens soms niet mogen inhalen. Kom als vrachtwagenchauffeur ook niet op wegen die verboden zijn voor vrachtverkeer. Ook is het van belang dat de vrachtwagenchauffeur zich houdt aan de wettelijke rijtijden. Door de lange afstanden en het concentratievermogen dat wordt vereist tijdens het rijden, is het verplicht dat chauffeurs per dag maximaal 9 uur rijden. Twee keer per week mag dit maximaal 10 uur zijn. Ook is het verplicht dat er na elke 4,5 uur rijden 45 minuten wordt uitgerust.
Het gebruik van spiegels en camera’s
Ook de vrachtwagen zelf moet zo zijn gemaakt dat ongelukken worden voorkomen. De meeste ongelukken met vrachtwagens ontstaan door de dode hoeken van een vrachtwagen. Dankzij deze dode hoeken wordt het zicht van de chauffeur beperkt in de directe omgeving. Daarom is voor alle vrachtwagens een dodehoekspiegel verplicht. Ook is een vooruitkijkspiegel of vooruitkijkcamera verplicht. Tegenwoordig wordt er in vrachtwagens steeds meer gebruik gemaakt van camera’s voor beter zicht aan de buitenkant van de vrachtwagen.
Anti-ongevalsysteem tegen ongelukken
Een anti-ongevalsysteem in vrachtwagens kan de chauffeur assisteren of in het uiterste geval ingrijpen om de kans op een ongeval te voorkomen. Het is een elektronisch hulpsysteem met behulp van bijvoorbeeld camera’s. Het is voornamelijk bedoeld voor lange, eentonige ritten om te voorkomen dat de chauffeur zijn aandacht verliest. Een aantal situaties waarbij de vrachtwagenchauffeur wordt gewaarschuwd is het te dicht op een ander voertuig zitten en het naderen van een obstakel bij bijvoorbeeld achteruit rijden. Het systeem grijpt zelfs actief in als er bijvoorbeeld te dicht op een ander voertuig wordt gereden. De snelheid wordt dan automatisch aangepast naar een lagere snelheid.
Zorg er als transportbedrijf daarom altijd voor dat er vrachtwagens worden aanschaft die de verplichte spiegels, camera’s en eventueel een anti-ongevalsysteem bevatten. Regel ook dat de vrachtwagenchauffeurs zich aan de verkeersregels, rijtijden en rustmomenten houden.