Jaarlijks zijn er verschillende trends te zien binnen de logistieke sector. Zo ook voor 2015. De meeste interessante trends worden beschreven.
De cloud
De verwachting gaat de steeds meer logistieke organisaties gebruik gaan maken van toepassingen in de cloud. Toepassingen binnen de cloud kunnen er voor zorgen dat bedrijven nog nauwer samen kunnen werken, wat direct zorgt dat er een betere serviceverlening komt en de efficiëntie verhoogt. Zo maakt het bedrijven wellicht om nog sneller te kunnen leveren, om zo in te spelen op de vraag van de consument. Al duurt leveren tegenwoordig al niet lang meer, vergeleken met een aantal jaren geleden. Zo hanteren bedrijven al een 24 uurs garantie bij een transport naar de UK.
Veranderende vraag consumenten
De veranderende vraag van consumenten houdt ook in 2015 voortduren. Deze veranderende vraag dwingt het logistieke ondernemers om een flexibeler aanbod te creëren. Deze flexibiliteit varieert van:
-
snelheid, zo snel mogelijk leveren
-
locatie, vrij in keuze waar de bestelling bezorgd gaat worden
-
retourneren, vrij in keuze om het ‘gratis’ te kunnen retourneren
-
tot het tijdstip en datum, tijdsbepaling wanneer het de klant het best uitkomt
Bedrijven doen er van alles aan om zich op dit punt te kunnen onderscheiden, zodat de keuze van de consument naar hen uitgaat. Bedrijven die niet inspelen op deze vraag, zullen op kort of langer termijn afhaken, wanneer de concurrentie met hetzelfde aanbod wel mee denken met de consument.