Doe je aan teamsport of kunnen je werknemers niet zo goed met elkaar opschieten? Dan is dit het moment om wat meer tijd te steken in teamwork. In dit artikel vind je 6 wetenschappelijke tips voor het creëren van een team dat wél efficiënt en gemotiveerd samenwerkt.
Stap 1: Het juiste team
Uit onderzoek van Christian Resick, hoogleraar management van Drexel University in Philadelphia, blijkt dat het vaak al mis gaat bij de selectie van het team. Niet iedereen past even goed in het team, waar rekening mee gehouden moet worden. Hoe sneller teamleden in staat zijn dezelfde mening te delen, hoe beter ze kunnen bepalen wat de volgende stap moet zijn. Een gevoel van verbondenheid kan hierbij bepalend zijn, wat men kan bereiken door bedrukte bedrijfskleding in te voeren. Bedrijfskleding zorgt voor een beter gevoel van verbondenheid, wat teamwork kan stimuleren.
2. Transparante besluitvorming
Bij een goede samenwerking is transparantie bij de besluitvorming van essentieel belang. Er is een directe relatie tussen de effectiviteit van een team en de transparantie van de besluitvorming. Wanneer je in staat bent helder te beantwoorden wie welk besluit heeft genomen en wie verantwoordelijk is voor de uitkomst van een besluit, bespaar je veel tijd die binnen een team of organisatie wordt besteed aan de vraag waarom een bepaalde beslissing eigenlijk is gemaakt.
3. Samenwerken omdat het moet
Volgens auteur Leigh Thompson beschouwt iedereen zich al expert op het gebied van samenwerking, wat jammer is. Iedereen weet wel iets van groepsgedrag omdat we zijn opgegroeid in een groep. Echter betekent dat niet dat we daadwerkelijk kritisch hebben nagedacht over hoe teams samenwerken.
Het eerste probleem waar we tegenaan lopen, is dat we als individu veel creatiever zijn dan als team. Echter kun je teamwork niet helemaal afschaffen, gezien een enkele persoon niet over het talent en kennis beschikt om alles alleen te doen. Creëer daarom geen team, simpelweg omdat je een team wilt samenstellen. Soms werkt een individu beter dan een team.
4. Gedisciplineerde samenwerking
Volgens Morten Hansen, hoogleraar management aan Berkeley, is slechte samenwerking nog veel erger dan geen samenwerking. Veel werkgevers denken dat samenwerking altijd dé oplossing is. In sommige gevallen is dat ook zo, maar samenwerkingen kunnen ook enorm tegenvallen. Daarnaast kosten ze een hoop tijd en geld.
Hansen noemt de ´gedisciplineerde samenwerking´ als alternatief voor de geforceerde samenwerking. Hiermee start je met het einddoel op de eerste plaats. Dus niet samenwerken om het samenwerken, maar door voor samenwerking te kiezen als dat daadwerkelijk nodig is. Bij gedisciplineerd samenwerken dien je drie simpele stappen te volgen. Bepaal van tevoren of samenwerking wel of niet nodig is. Bepaal vervolgens welke voor- en nadelen samenwerken heeft en bepaal vervolgens oplossingen voor die nadelen.