Je ziet het steeds vaker dat nieuwe hippe en luxe tenten helemaal worden omgevormd tot een ware belevenis. Je stapt binnen en je krijgt echt een ‘Wauw!’ factor. Je wordt ontvangen door een vriendelijke dame of heer voordat je naar je tafel toe wordt begeleid. Terwijl je naar de tafel loopt, werp je een blik naar de vloer die bestaat uit een donkere houtsoort die ervoor zorgt dat de aandacht naar de het luxueuze meubilair wordt geleid. Je loopt verder naar achter waar je een aantal tweepersoonstafels naast elkaar ziet staan waar de moderne kuipstoelen mooi in een rijtje zijn uitgelijnd. Aan de andere kant zie je ook een rij met tweepersoonstafels met aan de ene kant dezelfde moderne kuipstoelen en aan de achterwand een bank waar de onderkant is verlicht met een lichtpaarse gloed. Boven de bank staat een mooie etalage waar allerlei soorten wijnflessen, drank en ornamenten staan uitgestald. Deze worden ook op een mooie manier belicht, waardoor de flessen er nog indrukwekkender uit zien.
Customer journey
Dit zijn steeds meer trends die je ziet opkomen, allerlei hippe tenten die uit de grond worden gestampt als een stel paddenstoelen. En deze trend houdt de komende tijd nog niet op. Het is een vorm van een nieuw soort beleving van de klant, de customer journey genoemd. Naast het feit dat service en kwaliteit van het personeel en eten nog steeds centraal staan zie je dit soort concepten steeds vaker terug komen.
Gebruik van licht
Het is niet zozeer het meubilair en de vloer die de beleving doen toenemen, maar ook vooral het gebruik van licht is zeer belangrijk om de sfeer in de horecagelegenheden te verhogen. Wanneer het licht zorgvuldig is afgestemd op het meubilair, als er wordt gekeken naar de lichtintensiteiten en de kleurtonen is het duidelijk dat deze zaken zich onderscheiden van andere zaken, waar er minder naar dit soort aspecten wordt gekeken. Hiervoor worden door professionele zaken op maat gemaakte lichtplannen gemaakt.
Vorm van reclame
Vooral als er een nieuwe horecazaak wordt geopend is het belangrijk dat er publiek naar de zaak wordt getrokken. Er is een moordende concurrentie in de horeca, dus waarom zouden ze naar een nieuwe en onbekende zaak gaan? Door klanten allereerst te laten proeven van de unieke beleving en goede service, kwaliteit en klantgerichtheid kunnen zij gebruik maken van de meest krachtige vorm van marketing, namelijk mond-tot-mond reclame. Er is niets wat zo goed werkt als deze reclame, als het maar positief is. Het voordeel hiervan is dat er weinig budget aan advertenties en reclame gemaakt hoeft te worden, dus waarom zouden nieuwe horecazaken zich niet richten op dit soort punten in plaats van dure advertenties in kranten, internet en andere vormen van reclame?