Als je hebt besloten dat je een eigen uitzendbureau wilt gaan starten, is een aantal dingen van belang. Er zijn namelijk al duizenden uitzendbureaus, je wilt je natuurlijk wel onderscheiden van de rest. Je bent niet de eerste die op het idee komt om een eigen uitzendorganisatie te starten. Je moet het zo aanpakken dat je je specialiseert in iets waar je echt goed in bent. Zo pak je het aan.
Kies je niche en onderscheid jezelf
Begin bij het kiezen van je niche. Bedenk je waar jouw passie ligt. Heb je bijvoorbeeld veel ervaring in het toerisme en wil je daarin bemiddelen? Dan kun je voor die branche gaan. Bekijk wel altijd eerst of er ook echt kansen liggen op die markt. Is het aantrekkelijk om in die markt een uitzendbureau te starten? Is dit niet het geval, dan kun je misschien beter voor een andere branche kiezen. Doe dus goed marktonderzoek. Kijk voor cijfers bijvoorbeeld bij het CBS. Je kunt ook contact zoeken met mensen uit de branche om relevante informatie te krijgen. Als je je branche eenmaal hebt gekozen, zorg er dan voor dat je iets verzint wat jou onderscheidt van alle andere uitzendbureaus in die branche. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het hebben van een specifieke specialisatie of service.
Wat moet je nog meer regelen?
Wanneer je je niche hebt gekozen en je de markt hebt verkend, ga je je marketingstrategie bepalen. Ook breng je je kwaliteiten in kaart en zet je alles op papier. Van de naam van je bedrijf tot je USP’s tot je rechtsvorm. Stel algemene voorwaarden op. Als je de rechtsgerelateerde en financiële zaken te ingewikkeld vindt, neem hier dan iemand voor in dienst. Het goed uitzoeken van deze zaken mag best iets kosten als dit betekent dat het goed gebeurt. Zoek je dit niet goed uit en regel je het verkeerd, dan gaat dit je namelijk nog veel meer geld kosten. Als het ondernemingsplan compleet is, is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Gefeliciteerd, je hebt nu officiëel je eigen uitzendbureau opgericht!
Nu je bent gestart met je eigen uitzendbureau is het van belang dat je klanten gaat werven. Oftewel, bedrijven om werkzoekenden te plaatsen maar ook mensen die op zoek zijn naar werk. Vertel iedereen om je heen over jouw uitzendbureau, vergroot je sociaal en zakelijk netwerk en zorg voor een goede marketingstrategie. Hierna gaat het balletje vanzelf rollen.