Het komt regelmatig in het nieuws dat fabrikanten verkeerde gegevens doorgeven als het gaat om de verbruikscijfers. De reden hiervan is dat de fabrikanten de auto’s testen onder ideale toestanden. De auto’s worden in de fabriek getest, de banden worden te hard opgepompt en de luchtweerstand wordt verminderd omdat ze de spiegels inklappen. Dit zijn kleine veranderingen, maar alle beetje helpen, waardoor de gegevens die worden doorgegeven niet reëel zijn. Mede door dit soort zaken, behoren de Europese regels omtrent dit soort zaken aangepast te worden.
Onderzoek
Dit soort zaken zijn door het TNO onderzocht om te kijken wat voor factoren nog meer meespelen om het verbruik en uitstoot van de auto’s te verminderen. Bedrijven staan vaak voor hogere kosten dan ze hadden verwacht, omdat de verbruikscijfers niet kloppen met wat de fabrikant beweert. Uit het onderzoek bleek dat de gegevens vanuit de fabriek tot wel 23% kunnen afwijken van de metingen die zij hebben gedaan. Ze hebben onder andere ook vergeleken om de fabrieksopgaven te reproduceren, zodat ze een nauwkeurigere meting kunnen uitvoeren ten opzichte van het normale autorijden volgens de regels van ‘Het nieuwe rijden’.
Andere factor
Een andere grote factor die meespeelt en wat ook een blok aan het been is voor bedrijven is de manier hoe de medewerkers met de auto omgaan. De auto is weliswaar bezit van degene die erin rijdt voor een bepaalde duur. Maar vaak krijgen de medewerkers een tankpas toebedeeld van de baas wat ervoor zorgt dat ze onbezorgd kilometers kunnen maken op de kosten van de baas. Want het is per tenslotte niet hun geld die ze erdoorheen jagen. Wanneer zakelijke rijders moeten tanken uit hun eigen portemonnee komt dit veel harder aan en gaan daarom zuiniger en minder hard rijden. Plus het is alom bekend dat leaserijders in Nederland het minder nauw nemen als het gaat om het rijgedrag van hun auto, ze betalen weliswaar de auto, maar voelen dit minder aan hun portemonnee, omdat ze niet ineens een klap geld hoeven neer te tellen.
Oplossing
Wat zijn hiervoor de oplossingen? Daarvoor zijn verschillende redenen op te noemen om efficiënter met de auto om te gaan. Koop een hybride auto om de kosten te drukken. Hybride auto’s worden vaak aangeprezen door bedrijven, omdat de overheid nog steeds aanmoedigt om er mee te rijden. De bijtelling is vrijwel nihil en je betaalt geen wegenbelasting over de auto’s. Toch zijn er nog veel hybrides die overschakelen op de benzinemotor als ze snelheden behalen boven de 100 kilometer per uur.
Een andere oplossing is het gebruik van een ritregistratiesysteem in de auto. Dit soort apparaatjes zorgen ervoor dat je een real-time overzicht krijgt van het verbruik en uitstoot van de auto. Werknemers en werkgevers kunnen hierdoor zien hoe ze werkelijk rijden. Het aantal afgelegde kilometers, de tijd, optrekken, snelheid en rijgedrag kunnen worden gemeten.
Dit kan voor zowel de werkgever als werknemer voordelig uitpakken, met behulp van een ritregistratiesysteem kan een werkgever beloningen uitdelen aan zijn werknemers, omdat ze zich houden aan het nieuwe rijden. Het zou een mooie beloning voor beide partijen zijn, de kosten worden hiermee gedrukt, werknemers kunnen iets extra’s verdienen en je draagt als bedrijf bij aan een schoner milieu. Tegenwoordig wordt het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) erg serieus genomen en wordt ook beloond door de maatschappij en de overheid.