Aan elk beroep zitten clichés en vooroordelen vast. Aan sommige beroepen meer dan aan andere. Vooral verkopers hebben veel last van vooroordelen. Maar kloppen deze eigenlijk wel? We zetten vier vooroordelen over sales managers op een rijtje. Sta je na het lezen van dit artikel al helemaal te popelen om sales manager te worden en om te laten zien dat deze vooroordelen niet terecht zijn? Neem dan een kijkje tussen alle sales manager vacatures en wie weet ga jij binnenkort wel aan de slag als nieuwste verkooptopper.
Sales managers zijn sluw en niet oprecht
We blijven denken dat sales managers ons van alles aan willen smeren. Vaak is juist het tegenovergestelde het geval en zijn de bedoelingen heel oprecht. Een sales manager heeft er namelijk ook niks aan als een klant achteraf ontevreden is met een product of abonnement. Negatieve recensies achteraf zijn vaak veel erger dan niks verkopen. Dit willen sales managers graag voorkomen. Je kunt er daarom vanuit gaan dat de meeste verkopers oprecht en integer zijn.
Verkopen moet erin zitten
Veel mensen zeggen dat je alleen verkoper kunt worden als dit in je zit. Dat het geen zin heeft om hier een opleiding voor te volgen. Dit is absoluut niet waar. Verkopen lukt niemand zonder de juiste verkooptechnieken. Dit is ook bewezen. Met improvisatie red je het tegenwoordig niet meer. Een verkoper moet bepaalde technieken inzetten, zoals tactisch zijn en op het juiste moment beargumenteren. Dit valt allemaal te leren als je het maar graag genoeg wilt. Met enkel gladde praatjes en sociaal zijn red je het dus niet. Natuurlijk heb je met bepaalde karaktereigenschappen meer kans om een goede verkoper te worden, maar het valt dus ook allemaal te leren.
Een sales manager moet vooral glad praten
Er wordt gezegd dat je het als sales manager het verst schopt als je gladde praatjes hebt. Maar een arrogante houding en mooie praatjes zullen in de realiteit eerder het tegenovergestelde effect hebben. Soms is zwijgen juist veel slimmer dan doorpraten en blijven overhalen. Juist als je je prospect de ruimte geeft om zelf zijn mening te geven, in plaats van dat je hem de hele tijd onderbreekt, straal je uit dat je de mening van je prospect respecteert en erover nadenkt. Vervolgens kun je rustig met een goed onderbouwd tegenargument komen. Hier kom je veel verder mee dan wanneer je maar blijft praten over je product en je argumenten maar blijft herhalen. Ook wek je hier een stuk minder irritatie mee op.
Een verkoper kan alles verkopen
Men zegt dat een goede verkoper nog wel een pen verkocht krijgt aan een blinde. Oftewel, dat hij zelfs iets kan verkopen aan mensen die datgene eigenlijk niet nodig hebben. Maar dit is onzin. Ook de beste verkoper heeft soms slechte dagen. Vaak hoort hij of zij eerst tien keer nee voordat er een ja komt. Het draait om doorzettingsvermogen in de sales, niet om het onmogelijke mogelijk maken.