Binnen de sales is acquisitie een veelgehoorde term, het betekent het werven van nieuwe klanten. Binnen acquisitie heb je twee varianten, namelijk warme en koude acquisitie. Beiden zijn erg belangrijk binnen de sales. Maar wat is het verschil tussen deze varianten van acquisitie en hoe kan de moeilijkste variant het beste worden aangepakt?
Het verschil
Koude acquisitie betekent het benaderen van potentiële klanten met wie nog geen relatie bestaat. Ze worden benaderd zonder dat ze hierom hebben gevraagd. Als dit telefonisch gebeurt, wordt dit cold calling genoemd. Warme acquisitie betekent het benaderen van potentiële klanten met wie al wel een relatie is opgebouwd. Denk hierbij aan mensen of bedrijven met wie je ooit hebt samengewerkt, die ooit al eens een product van je hebben afgenomen of die al eens een formulier op je website hebben ingevuld. Over het algemeen is warme acquisitie makkelijker dan koude acquisitie. Koude acquisitie zit vaak niet te wachten op een ongevraagde poging tot sales. Warme acquisitie levert daarom vaak ook meer klanten op, aangezien het hierbij gaat om een al bestaande relatie. Toch raken de bestaande relaties een keer op en moet er dus ook koude acquisitie plaatsvinden, wil je blijven verkopen.
Tips voor koude acquisitie
Veel sales managers vinden koude acquisitie daarom een stuk minder leuk om te doen dan warme acquisitie. Het is lastig omdat je met veel afwijzing te maken krijgt. Toch is er wel een aantal dingen die je kunt doen om koude acquisitie makkelijker te maken. Zorg ervoor dat je elke week een vast moment in je agenda zet voor koude acquisitie. Op deze manier wordt het een vaste prik en stel je het niet elke keer uit. Ook zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om te doen. Leg de druk ook niet te hoog voor jezelf in het begin. Leg jezelf nog geen targets op. Ga lekker veel bellen zonder druk, op deze manier kun je je pitch en openingszin steeds meer perfectioneren. Zorg ervoor dat je verhaal niet klinkt als een script maar dat het authentiek is. Als prospects ergens een hekel aan hebben, is het aan een pitch die zo gescript klinkt dat ze weten dat ze nummer 31 van die dag zijn. Wees dus jezelf, op deze manier ontspan je ook beter. Vertel niet alleen maar over hoe geweldig je product is, dan haken mensen namelijk al snel af. Wees juist geïnteresseerd in de ander, luister goed en stel vragen. Hierdoor zal het gesprek veel lekkerder lopen.