Het studentenleven bestaat vaak uit veel feesten, gezamenlijk in een huis wonen, studentenvereniging, af en toe een bezoekje aan de ouders en natuurlijk studeren. Om het studentenleventje te lijden is het vaak noodzakelijk om ook een bijbaantje te hebben. Wat voor bijbanen zijn er voor studenten? En zijn er bijbanen die passen bij een bepaalde studiekeuze? Hieronder worden 4 populaire bijbaantjes beschreven.
Callcenter
Werken in een callcenter is voor veel studenten een leuke bijbaan. Vooral wanneer je in een commerciële richting studeert is het goed om wat werkervaring op te bouwen. Je kunt vaak via het bedrijf waar je werkzaam bent een opleiding callcenter volgen. Of soms krijg je ook gewoon een interne training. De voordelen van werken in een callcenter is dat je vaak flexibele werktijden hebt, je kunt ook ‘s avonds werken, je hebt een prima basisloon en vaak een aantrekkelijke bonusregeling wanneer je goed presteert.
Horeca
Wanneer je een horecahart hebt kun je ook altijd terecht in de horeca voor een bijbaantje. Veel studenten zijn al bekend met de horeca, maar niet allemaal met werken in de horeca. Het voordeel van werken in de horeca is dat je in het weekend en in de avonden kunt werken en dat je naast je salaris ook fooi verdiend. In de horeca werk je meestal samen met een team en na werktijd wordt er ook vaak een borreltje gedronken om de dag af te sluiten.
Festivals
In de huidige maatschappij zijn er in de zomer wekelijks meerdere festivals. Op deze festivals moet natuurlijk ook personeel aanwezig zijn, dit werk is perfect voor studenten. Je kunt via verschillende organisaties op festivals werken. Je kunt in de horeca werken, maar ook op de parkeerplaats, bij de muntverkoop of flyers uitdelen. Zo kun je genieten van het festival en tegelijkertijd je geld verdienen.
Promotiewerk
Als student zijnde zijn er ook verschillende organisaties waar je promotie- en wervingswerk kunt doen. Vaak zijn het hechte teams die samenwerken. Je gaat als wervingsmedewerker langs de deuren om mensen lid te laten worden van goede doelen of je probeert een abonnement te verkopen. Als promotiemedewerker sta je vaak ergens in een stad of bij een station om samples of flyers uit te delen.