Ze zijn niet meer weg te denken: de zonnebrillen. Zo hebben verschillende ketens hun zomercollectie alweer de deur uit gedaan, zoals onder andere de groothandel zonnebrillen Euro Optics. Maar welke doelgroep proberen de bedrijven te bereiken met zonnebrillen? Nou, iedereen eigenlijk! Zo zijn er niet alleen kinderen, volwassenen of bejaarden die zonnebrillen dragen maar zelfs de baby’s komen in beeld!
Als je erover nadenkt is het ook best logisch. De hele essentie van een zonnebril is niet alleen hoe deze eruit ziet, maar ook dat de bril goede bescherming bied tegen schadelijke UV straling. En waarom zouden wij onze ogen in de zomer beschermen terwijl je baby al knippert tegen de zon in zit te kijken.
Volgens het Oogfonds is het daarom ook niet nog doorgekomen bij de ouders dat ze niet alleen de huid maar ook de ogen van hun baby moeten beschermen. Deze hebben dan ook een campagne gemaakt om dit te laten doordringen. Zo raden ze aan om de kleine ook een zonnebril op te laten zetten wanneer deze naar buiten gaat, vooral in de zomer.
Redenen hiervoor zijn onder andere de kwetsbaarheid van de kinderogen. Baby’s zijn sowieso al wat kwetsbaarder voor bacteriën en dergelijke maar ook de ogen zijn dat. Wanneer deze niet goed beschermd worden kan dit permanente schade aan de ogen geven. Dit kan eventueel het verschil betekenen tussen goed of slecht zien op latere leeftijd. Het is ook algemeen bekend dat hoe dichter je bij de evenaar zit, hoe hoger de UV-straling is.
Oftewel als het zonnetje lekker schijnt en je hebt een baby, koop lekker een zonnebril op en bescherm hiermee zijn/haar oogjes zodat ze hier later geen last van ondervinden. Bedenk ook dat je niet alleen op het strand een zonnebril kan dragen maar ook in de bergen en de sneeuw is het belangrijk. Deze reflecteren namelijk het zonlicht en hierdoor ontstaat een nog fellere zon dan voorheen.