Het nieuwe winkelen verandert razendsnel, in 2006 kwam de opkomst van de webwinkels en veel winkeliers zagen hier niet zo veel heil in. Winkeliers bleven op dezelfde voet doorgaan en kwamen er twee à drie jaar later achter dat het winkelen op internet sneller ging dan gedacht. Grotere bedrijven konden sneller omschakelen vanwege de grote budgetten, kleinere winkeliers bleven achter op de grote jongens en zagen hun omzetten al snel kelderen. Het volgen van deze trend bleek voor veel winkeliers een onmogelijke opgave. En de crisis die begon in 2008 en maakte de situatie er niet beter op. Veel winkeliers stonden op de rand van de afgrond en vele faillissementen volgden.
Winkelleegstand
Nu zijn we acht jaar verder en we zien weer een lichte groei in de koopkracht en detailhandel, echter is dit heel laat aangezien er enorm veel winkelleegstand is. Door de val van grote ketens als de V&D, Perrysport, actiesport en de winkels van MacIntosh Retail Group en de nieuwe formule van modewarenhuis Bijenkorf zien we weer een toename in de winkelleegstand. In 2016 zal de leegstand toenemen tot boven de 10%. Dit is niet goed voor de detailhandel sector.
Nieuwe input
Het is daarom de taak van de mensen die marketingactiviteiten vervullen om goed na te denken over nieuwe stappen om het winkelen in de stad een stuk aantrekkelijker te maken. Dit in samenspraak met de mensen in de politiek en een samenwerking met gemeenten. Gemeenten blijven hogere parkeertarieven vragen, terwijl het aantal bezoekers in de steden blijft afnemen. Dit zijn een aantal factoren die meespelen om het winkelen in de steden een stuk aantrekkelijker te maken.
Persoonlijke aandacht
Wat één van de grootste verschillen is van winkelen in fysieke winkels of op internet is dat persoonlijke aandacht in de fysieke winkels wel aanwezig is. Mensen kunnen voor allerlei vragen terecht in de winkel, ze kunnen worden geholpen bij complexere vragen, de verkoper kan hierbij actief meedenken en een beeld vormen bij het probleem van klanten, terwijl dit op internet een stuk lastiger is. Daarnaast kunnen medewerkers in fysieke winkels de klanten meteen te woord staan en face-to-face contact blijft toch meer gewenst dan een telefoongesprek met de klantenservice of een chatgesprek met iemand op de website.
Winkel ombouwen
Niet alleen op het gebied van webshops moeten winkeliers meegroeien. Het gebruik van narrowcasting door bedrijven is toegenomen. In plaats van de statische mannequins te gebruiken, moeten winkels overstappen op dynamische middelen om de aandacht naar de winkel toe te trekken. Qyn narrowcasting is daar een vorm van, door informatie en advertenties te richten op de doelgroep kan een boodschap makkelijker worden overgebracht. Door modellen met jouw kleding tentoon te stellen met meerdere foto’s of zelfs video’s staat dit veel dichter bij de realiteit dan alleen maar mannequins te gebruiken. Het is zelfs mogelijk om deze schermen interactiever te maken door gebruik te maken van touchscreens of bewegingssensoren waarbij mensen zichzelf in het scherm kunnen zien met verschillende kleding aan. Deze technieken worden almaar goedkoper en de mogelijkheden worden steeds verder uitgebreid. Er komen nieuwere software technieken uit om dit allemaal mogelijk te maken, hiervoor hoeven niet telkens nieuwe spullen te worden gekocht.
De techniek blijft almaar doorgroeien, dit zie je vooral terug in de communicatievoorzieningen die we nu voor handen hebben. Met smartphones en tablets die in de toekomst alleen maar sterker, sneller en beter worden, kan het voor de winkeliers een heel groot voordeel betekenen om daarin mee te groeien. De winkelervaring van de klanten moet beter worden om klanten te blijven trekken en een voorsprong te kunnen behalen op de wereld van online shopping. Hiervoor komen ongetwijfeld nieuwe ontwikkelingen die zeker in de gaten moeten worden gehouden. Mensen worden tegenwoordig constant geholpen om op een zo makkelijk mogelijke manier aan hun behoeften te komen. Door adequaat om te springen met dit soort ontwikkelingen, kunnen winkeliers vaste, maar ook nieuwe klanten naar de winkels blijven trekken.