Het is een bekende vertoning in de supermarkt. Rij na rij, schap na schap, elk product zit ingepakt. Zit het product niet in plastic folie gewikkeld dan is het wel in bedrukte zakken gestopt. Het is dan ook niet raar dat het fenomeen verpakkingsvrije supermarkten is ontstaan.
Nederland inpakken
Na het openen van verpakkingsvrije winkels in Antwerpen en Berlijn, is Nederland nu aan de beurt. Om zo’n winkel te realiseren is een behoorlijke investering nodig. Wim van Dijk is degene die het concept in Nederland wil uitzetten maar heeft daar €75.000 voor nodig.
Na 12 dagen inzamelen is de meter al voorbij de helft van het bedrag gekomen. Van Dijk kan het nog niet helemaal bevatten, wat in zijn reactie duidelijk naar voren komt: “Ja, je zou haast denken dat we het gaan halen.” (bron: doorgaan.thepostonline.nl).
Het concept valt blijkbaar bij het publiek ook in goede aarde. Door de crowdfunding-campagne kan Van Dijk de reacties makkelijk peilen.
Eigen verpakking en hoeveelheid bepalen
Het idee achter het concept is simpel. In plaats van de reguliere manier van inkopen doen, waarbij de producent de hoeveelheid bepaald door het voorverpakt aan te leveren, kan de consument nu zelf de hoeveelheid bepalen. De verpakking waar alles in bewaard wordt, neemt men zelf mee vanuit huis.
In Nederland zijn er veel eenpersoonshuishoudens, dat is al jaren zo. De supermarktketens spelen hier al op in, door producten te verpakken met hoeveelheden voor één persoon. Toch blijven er altijd producten waar maar een kleine hoeveelheid van nodig is. De consument wordt alleen gedwongen een veel grotere hoeveelheid af te nemen.
Samenwerking
Sommigen hebben toch wel wat punten van kritiek op het nieuwe concept. Bij bepaalde producten zorgt de verpakken er simpelweg voor dat het product niet zo snel bederft. De grote supermarktketens zijn dan ook niet zoveel bezig met het idee om verpakkingen te laten verdwijnen. Het is niet te doen om de duizenden producten te verkopen zonder verpakking stelt het CBL (Centrale Bureau Levensmiddelenhandel). Deze verpakkingen milieuvriendelijker maken staat wel op de agenda.
De kans dat het concept naar Nederland komt is groot. Of het de concurrentie daadwerkelijk met de grote supermarktketens aan gaat is nog de vraag. Misschien is een samenwerking tussen de twee het beste van twee werelden.