Je komt het op vacatures vaak tegen: je moet beschikken over commercieel inzicht? Maar wat bedoelen ze hier nu eigenlijk mee? Commercieel inzicht is een breed begrip. Deze term wordt voornamelijk gevraagd in de marketing branche of bij vacatures voor de verkoop. Het is in feite niks anders dan dat jij inzicht heb in hoe de markt werkt en hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken. Je moet de omzet van een bedrijf kunnen verhogen. Verder houdt het in dat jij weet wat de wensen en behoeften zijn van de klanten en daar feilloos op in kunt spelen. Je weet hoe je moet anticiperen op de markt en voorkomt problemen. Je signaleert trends en past deze makkelijk toe en je kent je concurrenten. Als je bij een nieuw bedrijf aan de slag gaat, duurt het natuurlijk even voordat jij je concurrenten kent.
Waar leer je commercieel inzicht te krijgen?
Tijdens een studie zoals communicatie, commerciële economie of marketing, krijg je veel commerciële vakken en wordt er van je verwacht om op een commerciële manier te denken. Je kunt ook een cursus medewerker buitendienst volgen of medewerker binnendienst. Dit zijn functies waarbij commercieel inzicht ook erg belangrijk is. Bij een functie als een verkoper of marketeer moet je capabel zijn om te luisteren naar mensen, je moet over inlevingsvermogen beschikken en je moet overtuigend kunnen zijn. Daarnaast moet je kunnen onderhandelen, maar niet op een vervelende manier. Je mag de wensen en behoeften van een klant nooit uit het oog verliezen. Verder ben je sociaal en handel je klantgericht. Je kunt de omzet verhogen door meer te verkopen en door klanten binnen te halen, maar ook door de prijs op te schroeven. Bij dat laatste moet je wel opletten dat je niet te veel klanten kwijt raakt.
Commercieel inzicht tonen
Ga je solliciteren op een functie waarbij commercieel inzicht belangrijk is, dan wil je dat jouw competenties extra goed naar voren komen. Afhankelijk van de functie waar je op solliciteert speel je hierop in. Geef voorbeelden van jouw succesverhalen. Dit moeten wel relevante verhalen zijn natuurlijk. Vragen ze een marketing manager voor een juwelier, dan moet jij aantonen dat jij weet hoe je naar klanten moet luisteren en vertelt hoe je dat in je vorige banen hebt aangepakt. Laat zien wat jij bij je vorige werk aan marketingacties heb bedacht of geef voorbeelden van een aantal marketingacties die je zou kunnen gebruiken voor het desbetreffende bedrijf. Zorg dat je voorbeelden hebt en dat je concreet vertelt wat jouw rol was in de verschillende functies.