Online betalen
Het grootste deel van de consumenten koopt en betaalt online producten en diensten. Velen gaan ook akkoord met een automatische incasso voor het betalen van bijvoorbeeld abonnementen, een mobiele telefoonrekening, gas, water en licht. Toch is er nog steeds een kleine groep mensen die niet zijn betalingen digitaal wil doen. Dit gaat vaak om oudere mensen die niet weten hoe ze dat moeten doen of soms niet de beschikking hebben tot internet. Daarnaast zijn er mensen die digitaal betalen een te groot risico vinden. Vaak moet je bij de aanschaf van een onlineproduct vooraf betalen. Dan zijn sommige mensen bang dat ze hun artikel niet ontvangen. Ook leeft er bij hen de angst dat wanneer ze online betalen hun persoonlijke gegevens, zoals bankrekening of pincode, zichtbaar kunnen worden voor iedereen.
Hoe kun je als ondernemer het digitaal betaalgedrag beïnvloeden van je klanten?
– Geef de klanten goede informatie over de betaalmethode, zodat het voor hen duidelijk is wat er met hun geld gebeurt. Dit geeft hen een veiliger gevoel om online te betalen.
– Biedt als ondernemer je klanten de mogelijkheid om bij de bestelling van een product of dienst te betalen na ontvangst. Als je dit doet via AfterPay of Klarna ben je er als ondernemer van verzekerd dat je je geld ontvangt. Dit biedt aan beide kanten zekerheid: de consument kan er 100% op vertrouwen dat hij zijn bestelde product of dienst krijgt, en als ondernemer ben je er van verzekerd dat je je geld ontvangt.
– Overtuig je klant van de voordelen van digitaal betalen: de klant kan dat vanuit zijn eigen huis en op zijn eigen tijd doen. Hij hoeft er geen acceptgiro meer voor te versturen. Het scheelt de klant dus veel tijd en het bespaart hem veel moeite. De betalingen die de klant doet, kan hij op zijn eigen computer inzien en nakijken. Ook hoef je dan minder contant geld op zak te hebben. Dat is een stuk veiliger dan met een portemonnee vol bankbiljetten op pad te moeten.
Mogelijkheden genoeg
Wil je digitaal betaalgedrag beïnvloeden, dan zijn daar dus mogelijkheden genoeg voor. Benut ze en bespaar jezelf als ondernemer veel tijd en kosten van onder andere het versturen van acceptgiro’s en het contant geld wat je weer moet gaan storten bij de bank. Digitaal betalen is voor zowel de consument als de ondernemer echt een aanrader!