Ieder bedrijf is verplicht BHV’ers (bedrijfshulpverleners) aan te stellen om de veiligheid van de werknemers, klanten en bezoekers te waarborgen. Echter heeft een groot deel van de bedrijven dit niet door, waardoor de kans op een hoge boete en ongelukken een stuk hoger is dan bij een bedrijf dat de BHV wel correct geregeld heeft.
In de Arbowet, Artikel 15 staat aangegeven dat BHV verplicht is. De BHV’ers die de BHV moeten regelen zijn vooral verantwoordelijk voor het verlenen van EHBO, het blussen en voorkomen van brand en het evacueren van een gebouw bij een noodgeval, tot het moment dat de professionele hulpdiensten zijn gearriveerd.
Hoeveel BHV’ers moeten er aanwezig zijn?
Er moet op ieder moment dat er mensen in het gebouw aanwezig zijn een BHV’er te hulp kunnen schieten. Dit houdt dus in dat, wanneer de directeur de BHV’er is en hij op een afspraak moet, dat er iemand aanwezig moet zijn die zijn rol als BHV’er over moet kunnen nemen.
Eén BHV’er per tien werknemers is een aantal dat vaak aangehouden wordt. Natuurlijk heb je op een rustig kantoor minder BHV’ers nodig dan in een druk magazijn, wat te maken heeft met de arbeidsrisico’s.
Een BHV’er moet eens in de twee jaar op herhalingscursus.
Geen BHV geregeld?
Mocht u zich niet aan de BHV-regelgeving houden, kunt u hier nog wel eens door in de problemen komen. Dit komt namelijk nog al eens voor bij eenmanszaken die werken met vakantiekrachten. Zij zijn zich er vaak niet van bewust dat ook zij hun BHV moeten regelen. De Inspectie SZW controleert erg streng of men zich aan de wetten houdt en treedt wanneer nodig streng op, met hoge boetes. Enkele nieuwe regels zijn:
-
Hogere boetes dan vroeger
-
Een hogere straf bij herhaalde overtreding
-
Stilleggen van het bedrijf
-
Last onder dwangsom
-
Geen tussenkomst van de rechter