Het komt ontzettend vaak voor in ziekenhuizen en andere zorginstellingen; patiënten die niet op komen dagen zonder afmelding. Erg vervelend voor het personeel en voor de patiënt, want soms komt dit voort uit bijvoorbeeld een te lange wachttijd. Een no-show kost een hoop tijd en geld. Op jaarbasis kosten no-shows de Nederlandse samenleving honderden miljoenen euro’s. Er moeten dus maatregelen worden genomen tegen dit fenomeen.
Oorzaak
De oorzaken van een no-show kunnen verschillend zijn. De patiënt is de afspraak bijvoorbeeld door alle drukte, of omdat het te lang van tevoren is gepland, vergeten. De patiënt heeft geen klachten meer of is juist naar een ander ziekenhuis overgestapt. Soms is het zelfs zo dat patiënten niet meer durven te komen of er juist zijn, maar zijn weggelopen vanwege de lange wachttijd. En af en toe is het ook een administratieve fout van het ziekenhuis. Wat de reden ook is, het blijft erg vervelend. Zonder no-shows kunnen ziekenhuizen doelmatiger werken. De tijd die staat voor de no-show patiënt kan namelijk worden gebruikt voor een patiënt die wel aanwezig is. Hierdoor kunnen anderen eerder worden geholpen.
Voorkomen is beter dan genezen
Er zijn een aantal dingen die een ziekenhuis zelf kan doen om no-shows te voorkomen. Ze kunnen er sowieso voor zorgen dat de afspraken van patiënten zo goed mogelijk in het systeem zijn vermeld. Ze kunnen de patiënten informeren via posters op de poli over wat de gevolgen zijn van een no-show en bijvoorbeeld een factuur versturen bij een no-show. Ze kunnen de patiënten kort voor een geplande afspraak een herinnering sturen via bijvoorbeeld SMS. Of ze kunnen de wachttijden draagbaarder maken door schermen op te hangen waarop te zien is of een afspraak uitloopt en zo ja, hoe lang. Ook is het handig om na een no-show contact op te nemen met de patiënt om te vragen wat de reden was dat diegene niet op kwam dagen.
Mocht je als zorginstelling niet weten waar te beginnen, of juist last blijven houden van no-shows, dan is het verstandig om een bedrijf in te schakelen dat een beleid heeft ontwikkeld voor het aanpakken van no-shows. Dit kost geld, maar zal ook veel geld opleveren. Met het inperken van no-shows bespaar je als zorginstelling namelijk enorm veel geld. Op deze manier kun je dit probleem uit handen geven en ben je zeker van resultaat.