Google is al wat jaren bezig om de zakelijke markt te betreden wat betreft online software. De concurrentie op de software markt is moordend, maar de data daarentegen ook gigantisch. Hoe belangrijk is het nu eigenlijk dat Google data veilig kan opslaan? Moet dit achter zwaar beveiligde deuren met meerpuntssluitingen, vinger- en irisscan?
Werken in de cloud
Tegenwoordig wordt je er mee dood gegooid, het nieuwe werken of werken in de cloud. Je gegevens niet meer opslaan op je laptop maar alles online. Een groot nadeel voor Google is de angst die er bij mensen nog steeds leeft over de veiligheid van online data opslag.
In hoeverre is werken in de cloud nou daadwerkelijk (on-)veiliger? Google probeert mensen te overtuigen dat online werken helemaal niet minder veilig is, misschien veiliger zelfs. Zorgen dat online daadwerkelijk veilig is, wordt door de internetgigant gezien als een dagelijkse taak. Het vertrouwen winnen van de gebruiker is hierbij een belangrijke taak.
Google versus de wereld
Voor de mensen die het bedrijf Google volgen moge het duidelijk zijn dat ze ook hier weer proberen de wereld te veranderen. De filosofie van Google is uitgebreid maar één ding staat voorop, Google wil verder. Waarom je data opslaan op de ouderwetse manier, terwijl de volgende, veiligere manier al klaarstaat.
Zo’n honderd jaar geleden ontstonden de banken. Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat we ons geld in bewaring geven van een bank. In de begintijden was dit anders. Men was gewend hun kostbaarheden zelf te bewaren. Bij het ontstaan van het bankwezen ging ook niet iedereen direct over van sokkenla naar bank. Uiteindelijk koos men hier wel voor omdat wel bleek dat het vele malen veiliger was. Een revolutionaire verandering.
Google zelf verklaart zich nu op een zelfde kantelpunt te bevinden. Mensen moeten nog tot het inzicht komen dat belangrijke gegevens en data veiliger opgeborgen kunnen worden.
Consument moet werkgever overtuigen
Veel consumenten gebruiken tegenwoordig wel een dienst van Google. Gmail, Drive, YouTube, allemaal applicaties van Google waar data opgeslagen kan worden. De gebruiker is op dit moment nog voornamelijk de consument. Een voordeel voor Google is dat deze consument ook werknemer is.
Mensen raken thuis gewend aan het werken in de cloud. Op welk apparaat dan ook kunnen zij hun gegevens tevoorschijn toveren. Deze positieve ervaring nemen ze mee naar het werk en daar zien ze dat het werken een stuk eenvoudiger zou kunnen zijn. Het enige wat zij dan moeten doen is de werkgever overtuigen van het voordeel van werken in de cloud.