De online markt groeit. Veel bedrijven zien dit en spelen hierop in. Veel jonge mensen hebben behoeften aan online shoppen. De keuze in producten is nog ruimer, het wordt thuisbezorgd en nog fijner: de consument is geen geld kwijt aan parkeerkosten. Al met al een goed teken voor bedrijven zou je zeggen. Er is alleen wel één ‘maar’… Veel oudere consumenten zijn nog sceptisch over digitaal bankieren en betalen hun rekeningen liever via een acceptgiro. Tot op heden kan dit nog, maar als de acceptgiro in 2019 verdwijnt heeft ook deze consument geen keuze meer. Daarom is het goed om deze groep consumenten voor te bereiden op deze verandering. In dit artikel staan een aantal handige tips en factoren benoemd die kunnen helpen bij het beïnvloeden van de oudere consument om de overstap naar digitale betaalmethoden te maken.
Online bankieren
Online betalen is vrij nieuw. Veel ouderen zijn hier niet groot mee geworden. Het is dus niet gek dat de oudere consument liever voor een acceptgiro kiest. Die kent hij immers. Veel consumenten bankieren nog niet via internet, omdat deze nog niet goed met internet kunnen omgaan. Of omdat deze consumenten nog niet weten hoe het werkt. Ook vinden vooral veel ouderen het zelfs een beetje eng. Want is het allemaal wel veilig?
Verandering betaalmethoden
Offline betaalmethoden zijn straks verleden tijd en eigenlijk alle aankopen zullen via online betaalmethoden plaatsvinden. Als bedrijf is het belangrijk dat u begrijpt dat deze verandering invloed heeft op een grote groep consumenten, namelijk ouderen. Het is daarom ook belangrijk dat u deze groep goed informeert. Dit kunt u doen door:
- Duidelijk uit te leggen hoe de consument een product in uw webshop kan betalen en een soort stappenplan te presenteren waaraan zij zich kunnen houden.
- Duidelijk uit te leggen dat internetbankieren tegenwoordig veilig is. En te benoemen wat het internetbankieren veilig maakt.
- De optie te bieden om de oudere consument hulp aan te bieden bij een online aankoop. Het zou al veel schelen als de consument uitleg aan de telefoon krijgt tijdens het plaatsen en afronden van de bestelling. Zodoende weet deze consumentengroep in de toekomst hoe internetbankieren op uw website werkt.
Factoren internetbankieren
Er zijn verschillende factoren die bepalen of een consument wel of niet digitaal wil bankieren:
- Motivaties: Hieronder valt de gebruiksvriendelijkheid van digitaal bankieren, de bruikbaarheid hiervan in het dagelijkse leven, de voordelen, de houding van de consument ten opzichte van online bankieren, de risico’s als gehackt worden en dat het meer tijd kost dan traditioneel bankieren.
- Leeftijd: Vooral oudere consumenten vinden digitaal bankieren lastig.
- Opleidingsniveau: Ook opleidingsniveau heeft te maken met of de consument wel of niet wil internetbankieren. Jonge hoogopgeleide mannen zijn eerder bereid om online zaken te doen, terwijl laagopgeleide vrouwen het minste vertrouwen hebben in een veilige online betaalmethode.
- Koopintenties, geslacht en de manier van communiceren: Deze drie factoren hebben ook invloed op de intentie om wel of niet digitaal te bankieren.