Mobile marketing is een vorm van marketing die gerelateerd is aan mobiele telefoons en andere mobiele apparaten. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van apps, mobiele websites, QR-codes en sms-berichten. Mobile marketing is steeds meer in opkomst in een tijdperk waarin mobiele telefoons de boventoon voeren. Omdat de technologie zich blijft ontwikkelen, zien we steeds meer trends op het gebied van mobile marketing.
Campagnes worden multiscreen
Een paar jaar geleden hadden de meeste bedrijven een reguliere campagne en daarnaast een mobiele campagne als extra campagne. Nu is juist te zien dat adverteerders campagnes bijna altijd multiscreen opzetten. Campagnes worden ontwikkeld voor mobiele telefoons en tablets, zodat de boodschap via alle screens overkomt. Dit is niet zo gek aangezien tegenwoordig bijna iedereen een smartphone bezit en gebruik maakt van tablets en dergelijke. Het zou niet logisch zijn om niet te adverteren via het medium dat het meest wordt gebruikt in deze tijd.
Apps en mobiele website worden steeds meer één
Een tijd terug was het de vraag of je moest gaan voor een mobiele website of voor een app. Inmiddels groeien deze twee opties steeds meer naar elkaar toe. Je hebt steeds vaker websites die zich kunnen gedragen als een app, bijvoorbeeld door deels offline te functioneren. Het is zelfs al mogelijk om via Google op de juiste plek in een app terecht te komen. Op verschillende manieren worden mobiele websites en apps steeds meer één. Een voorbeeld hiervan is een systeem dat is ontwikkeld waarmee retailers eenvoudig aanbiedingen naar beeldschermen en tegelijkertijd naar een app kunnen sturen.
TV en video’s kijken op smartphone of tablet
Televisie en video’s worden steeds vaker via een smartphone of tablet gekeken in plaats van op TV of op een laptop of computer. Het gebruik van een smartphone of tablet is de meest gangbare manier geworden. Second screen wordt hierdoor steeds meer first screen en een computer wordt een apparaat dat alleen op het werk wordt gebruikt. Omdat er steeds minder TV wordt gekeken en er minder achter de computer wordt gezeten, moeten adverteerders creatief zijn met adverteren op smartphones en tablets. Vaak zitten er op een smartphone namelijk adblockers. Daarom verschuift het adverteren op TV naar adverteren via online video’s op kanalen zoals YouTube en Facebook.
Wil je je merk sterker maken, doe dan aan mobile marketing. Maak er je belangrijkste marketingstrategie van. Dat is in deze tijd waarin smartphones de boventoon voeren hard nodig.