Je kent het vast wel. Heb je net even gegoogled naar italiaanse jas. Krijg je ineens op Facebook een advertentie in je nieuwsfeed naar een winkel die italiaanse kleding verkoopt. Niet iedereen denkt hier bij na maar het is eigenlijk een zeer goede manier van marketing. Maar hoe werkt dit dan precies? Hoe stel je dit in en wat kost het? Het klinkt gemakkelijk om “even” een advertentie te plaatsen op Facebook maar er komt een hoop bij kijken.
Waaruit bestaat een goede advertentie?
Om er voor te zorgen dat gebruikers ook daadwerkelijk op een product advertentie klikken is het belangrijk dat deze aan een aantal eisen voldoet. Probeer een relevante foto bij het bericht te plaatsen die de aandacht trekt van gebruikers. Een foto zegt meer dan 1000 woorden wordt vaak gezegd. Dit is ook echt zo. Een foto wekt vaak interesse op waardoor er sneller geklikt zal worden dan bij plain tekst. Benoem in de advertentie ook een paar voordelen van het product en plaats een call-to-action. Bij een nieuw product kan dit bijvoorbeeld zijn: Bestel nu. Als je een product tegen een gereduceerde prijs aanbied vermeld dit er dan ook zeker bij. Want wij Nederlanders zijn gek op korting.
Waar plaats je de advertentie?
Op Facebook zijn er drie mogelijkheden voor het plaatsen van een advertentie. Zo kun je kiezen voor de desktop nieuwsfeed. Hierbij wordt de advertentie alleen voor computer gebruikers getoond.
De mobile news feed. Deze laat de advertentie alleen op smartphones zien.
Tenslotte is er de right column add. Deze wordt geplaatst in de rechterkolom op Facebook. Deze valt buiten de nieuwsfeed waardoor deze vaak over het hoofd wordt gezien.
Bepaal je doelgroep
Een advertentie kun je niet zo maar plaatsen. Je doelgroep moet duidelijk zijn. Wie wil je nu daadwerkelijk bereiken met je advertentie? Een doelgroep is per bedrijf verschillend en wordt bepaald aan de hand van onderzoek. Nadat het onderzocht is ga je de segmentatiemethoden toepassen. Voor wie gaan we de advertentie beschikbaar stellen? Heel Nederland en België of alleen Noord-Brabant? Het zelfde geldt voor de leeftijd. Is het voor jongeren van 16 tot 23 jaar bestemd of juist voor 40 plusers. Ook op demografisch gebied kun je adverteren. Is het voor mannen of vrouwen interessant of voor mensen met een bepaalde opleiding? Hieraan zijn weer interesse gebieden te koppelen. Welke hobby’s heeft iemand en welke pagina’s vind hij of zij leuk.
Om er voor te zorgen dat je doelgroep niet te klein wordt moet je zorgen dat je minimaal boven de 2.000 mensen uit komt met je segmentatiemethodes. Wanneer dit niet het geval is moet je simpelweg een segmentatie verwijderen.
Als je alles tot in de puntjes wil laten verlopen kun je betere met een gespecialiseerd bedrijf contact opnemen welke zich focust op Facebook adverteren.