Als ondernemer is het belangrijk dat je blijft communiceren met je personeel. In een klein bedrijf is dit niet zo lastig. Je zit dan vaak met alle werknemers in dezelfde ruimte of in twee ruimtes. In een groot bedrijf met meer dan 50 werknemers wordt het toch wat lastiger om te blijven communiceren met je medewerkers. Toch moet je dit proberen om zoveel mogelijk te doen. Dit betekent niet dat jij als ondernemer alle 50 medewerkers één voor één te woord moet staan, maar zorg er wel voor dat jij weet wie er bij jouw bedrijf werken. Een functioneringsgesprek is bijvoorbeeld erg belangrijk. Dit kost jou veel tijd, maar dit is wel een moment waarop jij aandacht hebt voor de mensen die hard voor jou werken. Een moment waar jij je waardering naar hen kunt uiten. Dit kun je echter ook nog op een andere manier doen. Middels narrowcasting bereik jij je medewerkers en betrek jij ze bij de projecten die binnen het bedrijf gaande zijn. Grote kans dat je al wel een intranet hebt opgesteld en er zo af en toe een nieuwsbrief uit doet, maar je kunt je communicatie leuker, persoonlijker en interessanter maken. Dit doe je door middel van narrowcasting.
Narrowcasting
Narrowcasting is het middel om je personeel te bereiken. Het geeft je de mogelijkheden om doelgerichte en kwalitatieve informatie te delen. Het zijn televisieschermen waar jij belangrijke content op laat zien. Zet een medewerker in het zonnetje omdat hij of zij zo goed gepresteerd heeft. Geef ook aan wie er vandaag jarig is en waar je moet zijn voor een taartje. Daarnaast kun je resultaten van het bedrijf laten zien, de misie en visie, wat de doelen voor komend jaar zijn, de datum van het geplande personeelsuitje, andere belangrijke data, social media updates. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met narrowcasting zoals bij Qyn. Je kunt het weer laten zien, maar ook het broodje of het menu van de maand weergeven. Alles wat binnen het bedrijf speelt en wat jij graag met je medewerkers wilt delen, laat je zien middels narrowcasting. Ook als er acties worden opgezet of als jij graag de mening van je medewerkers wil weten. Bijvoorbeeld: Wat vinden jullie van de nieuwe veranderingen in het beleid? Of wat zou jij graag anders zien binnen dit bedrijf? Je zet je mailadres erbij en nodigt mensen uit om te reageren. Zo blijf je als ondernemer ook op de hoogte van wat er speelt onder je personeel. Plaats de schermen bij het koffiezetapparaat, in de kantine en in de wachtkamer. Narrowcasting zorgt ervoor dat jouw informatie rijker, relevanter en aantrekkelijker wordt gepresenteerd.
Beleving
Social media is erg makkelijk om te koppelen aan het narrowcasting scherm. Zo zou je een bepaalde hashtag kunnen koppelen en dat het scherm die tweets of posts laat zien. Op deze manier is het voor collega’s niet alleen leuk om hun tweet terug te zien, ze maken ook steeds meer gebruik van de desbetreffende hashtag. Het is tevens leuk voor klanten die moeten wachten om leuke social media berichten en foto’s te lezen. Het verzacht het wachten. Voor een optimale beleving werk je ook met audio. Muziek is namelijk erg belangrijk als het op de sfeer aankomt. Maak een selectie van muziek die past bij het imago en de mensen van jouw bedrijf. Qyn zorgt ervoor dat jouw muziekzender wordt onderhouden door DJ’s en dat het up-to-date blijft.