Als je nieuwe of bestaande producten of services onder de aandacht wil brengen is het een slim idee om promotiemateriaal in te zetten. Er zijn erg veel soorten promotiemateriaal, bij een partij als Drukwerkdeal ben je vaak in één keer voorzien van alle nodige materialen die gedrukt moeten worden. Heb je meer budget, dan kun je ook voor bijvoorbeeld tv-reclame gaan of op internet adverteren.
Is promotie reclame?
Promotie en reclame zijn niet hetzelfde. Onder reclame worden televisiecommercials, internet, radio en bladen verstaan. Reclame is een vorm van promotie. Een promotie kan bijvoorbeeld een kortingsactie zijn waar een flyer voor nodig is. Een promotie duurt net zo lang als de actie loopt. Tijdens de actie zal het product of de service waar je aandacht aan wil besteden flink meer verkocht worden. Na de promotie zal dit weer afnemen. Met reclame kun je je bedrijf in het algemeen onder de aandacht brengen, waardoor mensen constant geïnteresseerd kunnen raken in jouw bedrijf. Je naamsbekendheid wordt hierdoor vergroot waardoor je sneller in de herinnering van mensen op komt als zij denken aan het product of de service die jij aanbiedt.
Een promotieplan maken
Er zijn veel verschillende promotiemiddelen, maar welke middelen zijn voor jouw doel en jouw bedrijf het meest geschikt? En hoe en wanneer worden deze middelen ingezet? Het antwoord op deze vragen stel je vast in een promotieplan wat je van te voren maakt. Als eerste moet er beschreven worden wie de doelgroep is, wat je als bedrijf uit wil stralen, wat de doelstellingen zijn, in welke periode de promotie plaats moet vinden en welke promotiemiddelen je in gaat zetten. Als je dit allemaal helder hebt is het tijd om de promotiemiddelen te gaan uitwerken.
De promotiemiddelen uitwerken
Er zijn erg veel verschillende promotiemiddelen. De kunst is om hier een mix van te kiezen en deze perfect op elkaar aan te laten sluiten. Het concept moet in alle middelen terug te zien zijn. Ook moet je op elk moment van de customer journey aanwezig zijn waardoor je de doelgroep op verschillende momenten en manieren benadert. Voorbeelden van promotiemateriaal zijn flyers, visitekaartjes, nieuwsbrieven, banners en radio of tv-reclame. Zorg er dus voor dat je de juiste middelen voor jouw doelstellingen en budget kiest en deze perfect op elkaar aan laat sluiten.