Net als elk jaar vinden er bijzondere ontwikkelingen plaats in social media marketing, zo ook in 2015. Daarom de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje.
Zoals verwacht zijn het aantal Facebook gebruikers weer toegenomen tot maar liefst 9,4 miljoen gebruikers binnen Nederland. De groep grootste stijgers zit in de leeftijdscategorie 65 tot en met 79 jaar. Ook is het aantal actieve Facebook gebruikers weer gestegen tot 6,4 miljoen gebruikers. Met actieve gebruikers zijn de dagelijkse gebruikers gemeten. Echter gaat wel de ontwikkeling dat minder jongeren actief gebruik maken van Facebook. Dit aantal is in 2014 met liefst 12% afgenomen.
Het is een harde aanname, maar Twitter lijkt zijn beste tijd gehad te hebben. Het aantal Twitter gebruikers is in het afgelopen jaar maar liefst met 0,5 miljoen gebruikers afgenomen. Het actieve aantal gebruikers is ook met 0,5 miljoen gebruikers afgenomen tot 1 miljoen actieve gebruikers per dag. Net als bij Facebook zijn gaat bij Twitter de ontwikkeling dat de jongeren het meest afhaken van Twitter.
LinkedIn heeft net als Twitter met een krimp te maken gehad, echter is deze wel wat lichter. Daarin tegen neemt het aantal actieve gebruikers wel toe. Met actieve gebruikers zijn de dagelijkse gebruikers gemeten.
Youtube
Met 6,8 miljoen gebruikers van Youtube in Nederland, is het aantal ook licht afgenomen. Echter worden er wel steeds meer video’s bekeken. Dat dagelijkse actieve gebruikers is dan ook toegenomen met liefst 11%.
Instagram heeft in het afgelopen jaar wel terrein gewonnen. Het aantal gebruikers steeg met bijna 30% naar 1,8 miljoen. Vooral onder jongeren is Instagram erg populair. Bijna de helft van de Nederlandse studenten maakt dan ook gebruik van het platform.
Social media gebruik onder bedrijven
Social media gebruik onder bedrijven wordt ook steeds populairder. Het plaatsen van goede en unieke shareable content wat toe leidt dat je beter gevonden wordt. Wanneer bedrijven zelf niet staat zijn door het ontbreken van tijd of kennis, is het mogelijk om deze activiteiten uit te besteden aan een online marketing bureau.