Er woedt al een tijdje een gevecht tussen de fysieke winkels en de webshops in de detailhandel. Steeds meer consumenten maken gebruik van webshops. Met het grootste gemak even rustig achter de tablet of laptop kleren of schoenen bestellen. Een erg lastige positie voor de winkels die enorm veel golfbewegingen zien in de bezoekersaantallen. Tijdens de sales of rond de feestdagen is er veel meer winkelend publiek te vinden in de winkelstraten. Er zit gewoon een flinke opmars in het webwinkelen en deze stijging lijkt nog geen einde te hebben.
Winkeliers vormen een front
Winkeliers slaan toe en willen het winkelen aantrekkelijker maken. Ze doen er alles aan om meer bezoekers te trekken. Zo vormen ze een front om de parkeertarieven in- en rondom de winkelstraten te hervormen, zodat het ook voor het winkelende publiek een stuk aangenamer wordt om de auto te parkeren. Sommige gemeenteraden in Nederland staan daar voor open. Zo zijn er al plannen doorgevoerd om de komende tijd de parkeertarieven binnen een bepaald tijdsbestek te versoepelen, zoals het betalen per minuut of het eerste kwartier of soms het eerste half uur gratis parkeren. Bezoekers van de binnenstad die voor een korte tijd in de stad moeten zijn, zien daar wel heil in.
Klantvriendelijkheid
Daarnaast moeten winkeliers ook inspelen op de trends die zich voordoen en daar creatief op anticiperen. Zo wordt er meer nadruk gelegd op de klantvriendelijkheid. Sommige werknemers nemen dit zeer serieus, de ander kan daar nog wat meer aandacht aan besteden. Met de juiste trainingen of cursussen kan iedere werknemer de klanten op de juiste manier behandelen. Het motto “de klant is koning” geldt nog steeds. Het is immers makkelijker om vaste klanten te behouden in plaats van nieuwe klanten te werven.
Inspelen op trends
Tegenwoordig zijn de traditionele vormen van etaleren niet meer van deze tijd. Deze vorm van statische etalages trekken lang niet meer zoveel bezoekers als eerst. Door nieuwe technieken zoals digital signage van Qyn kunnen veel dynamische beelden worden weergegeven. Een kledingzaak die voorheen mannequins gebruikte, heeft nu de mogelijkheid om een groter deel van de collectie te laten zien die afgestemd is op verschillende doelgroepen. Niet iedereen vindt dezelfde kleding uit de collectie mooi. Daarnaast zorgen bewegende beelden eerder voor een prikkel bij de doelgroep. Zo wordt de winkel een stuk meer gemoderniseerd. Digital signage is niet nieuw, maar wordt steeds meer gebruikt door bedrijven om informatie toe te spelen naar de doelgroep. Een zeer effectieve manier om de aandacht vast te houden bij voorbijgangers.
De winkels zijn nog lang geen vergane glorie, het gaat er alleen om hoeveel tijd en moeite je er in steekt om bezoekers naar de winkel te trekken.