Social media uitbesteden, goede investering of verspilling van geld?
Social media uitbesteden van uw bedrijf, is dit een goed idee of is het iets wat weinig oplevert? Zowat iedereen in de bedrijfswereld komt in contact met social media, toch zijn er niet heel veel bedrijven die een team hebben om het social media account te ondersteunen. In grote lijnen wordt deze taak vaak meegegeven als iets wat men doet naast andere “belangrijkere” taken. Hierin worden vaak stagiaires of stagiairs gebruikt. Daarom stellen wij dus de vraag of het niet beter is om het social media account uit te besteden. Wij denken alvast dat dit een enorm belangrijk gebied is om in uit te breiden.
Social media uitbesteden aan een bedrijf dat gespecialiseerd is.
Een gespecialiseerd bedrijf gebruiken om je social media te versterken is in grote lijnen een sterk begin. Een opleiding voorzien aan personeel zodat zij hier specialist in worden is enorm kostelijk en u hebt het risico dat dit personeelslid na ettelijk tijd veranderd van job. De vraag luidt vaak waarom u deze kosten zou besteden om van nul te beginnen terwijl er bedrijven zijn die hier al jaren ervaring in hebben. Deze vraag snijdt uiteraard aan twee kanten, qua duurzaamheid is het investeren in uw eigen medewerkers een goed plan en levert het resultaten op. Het vergt wel het nodige draagvlak. Verschillende mensen opleiden zodat niet alle eieren in één mand geplaatst worden is daarbovenop een slimme zet.
Er zijn verschillende manieren waarop men social media kan uitbesteden.
Men spreekt over verschillende manieren waarop men social media kan uitbesteden. Het strategische aspect of het creatieve aspect van social media. Hier gaat men kijken naar de strategie van het bedrijf, contentontwikkeling, design van de pagina en analyses of management van de community die hierachter gebouwd wordt. Het is dus mogelijk om delen uit te besteden en andere delen zelf te doen als bedrijf. Zo kan men geleidelijk werken aan een sterke ondersteuning van het social media bestaan.