Het is erg vervelend als spreekuren in een ziekenhuis uitlopen. Wachten is nooit leuk, maar voor je gevoel duurt het nog langer als je geen idee hebt hoelang het nog gaat duren. Elke keer om een update vragen aan de baliemedewerkers is ook niet ideaal. Daarom zijn er in veel ziekenhuizen nu beeldschermen te vinden waarop de actuele wachttijden en andere informatie wordt aangegeven. Dit concept heet narrowcasting en wordt steeds populairder.
Hoe werkt narrowcasting?
Narrowcasting heeft een positieve invloed op de beleving van de wachttijd voor patiënten. Ook levert het een positieve bijdrage aan betere informatievoorziening aan patiënten. Dit is gebleken uit een onderzoek dat door Erasmus MC is uitgevoerd. Daarom maken vele ziekenhuizen in Nederland gebruik van narrowcasting. Het werkt redelijk simpel. Op het moment dat een spreekuur uitloopt, kunnen baliemedewerkers van de poliklinieken snel en eenvoudig aangeven hoelang het spreekuur uitloopt. Vervolgens wordt dit direct op de schermen getoond. De informatie op de beeldschermen is dus altijd actueel. Op deze manier weten patiënten direct waar ze aan toe zijn en voorkom je dat ze continue vragen gaan stellen aan baliemedewerkers.
Voorkomen van no-shows
Een ander voordeel van narrowcasting in ziekenhuizen is dat het no-shows voor een groot deel voorkomt. No-shows zijn patiënten die niet op komen dagen zonder afmelding. Een no-show komt vaak voort uit een te lange wachttijd. Vaak is een patiënt wel op komen dagen, maar door een te lange wachttijd gaat hij of zij weer naar huis zonder dit te melden, wat voortkomt uit frustratie. Dit is niet alleen vervelend voor de patiënt maar ook voor de zorginstelling, want het kost een hoop tijd en geld. Op jaarbasis kosten no-shows de samenleving honderden miljoenen euro’s. Het is dus goed dat hier nu deels iets op is gevonden. Door middel van narrowcasting zijn patiënten minder snel geneigd om zomaar weg te gaan, ze worden immers continu op de hoogte gebracht van de wachttijd zonder dat hier moeite voor hoeft worden gedaan. Met minder no-shows kunnen ziekenhuizen doelmatiger werken en worden wel aanwezige patiënten eerder geholpen.
Informatievoorziening
Met narrowcasting kun je meer dan alleen het tonen van actuele wachttijden. Je kunt in een ziekenhuis een beeldscherm ook gebruiken voor andere informatievoorzieningen. Denk hierbij aan afdeling specifieke informatie, foto’s van specialisten, actuele ziektebeelden, verkeersinformatie, het weer en het nieuws. Dit helpt ook weer mee aan de patiëntvriendelijkheid, want het geeft een persoonlijk tintje aan de afdeling en patiënten hebben iets te bekijken en lezen tijdens het wachten.
Ben je als zorginstelling geïnteresseerd in narrowcasting, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Schakel dan een professioneel bedrijf in dat wachttijden optimaliseert door middel van beeldschermen. Het is prijzig, maar het zal ook geld opleveren door de vermindering van no-shows. Nog belangrijker is dat de patiënttevredenheid zal stijgen.