De dagen worden weer korter en het weer wordt weer kouder. Dat betekent dat de mensen massaal naar de winkels rennen om hun wintergarderobe bij elkaar te shoppen. De echte koukleumen hullen zich het liefst meteen in een dikke trui en een winterjas. En ook de kerstkriebels beginnen langzamerhand te komen. Dit is dus hét moment voor de winkeliers om de sfeer in hun winkel te vergroten. Mensen voelen zich meer op hun gemak als ze zich in een fijne sfeer bevinden. Maar hoe zorg je hier nou eigenlijk voor?
Inrichting
Ten eerste is de inrichting van de winkel belangrijk. Heb je een gezellige inrichting in je winkel? Dan voelen je klanten zich eerder op hun gemak en zijn ze dus ook sneller geneigd om tot aankoop over te gaan. De inrichting van je winkel moet wel passen bij het imago. Staat jouw merk erom bekend dat het heel natuurlijk is? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor veel sfeervol hout in je winkel. Een houten toonbank, houten rekken en houten paskamers zijn hiervoor perfect. De paskamers moeten een plek zijn waar klanten op hun gemak kleren kunnen passen. Hier is de verlichting erg belangrijk. Je wil namelijk dat het uiterlijk van de klant voordelig overkomt. Als hij of zij er goed uitziet in de kleren zullen deze eerder worden gekocht. Het is dus niet slim om een fel wit licht in het pashokje te hangen, dit is namelijk niet echt voordelig voor het uiterlijk. Maar je wil ook dat het licht waarheidsgetrouw is. Als de klant een vest koopt wat qua kleur zó goed past bij dat nieuwe shirtje, moet dit bij thuiskomst ook nog zo zijn. Als de kleur opeens heel anders is in ander licht is dit een grote teleurstelling.
Narrowcasting
Ook kun je gebruikmaken van narrowcasting om de winkelervaring te optimaliseren. Dit zijn schermen die in de winkel hangen. Hierop kun je altijd de gewenste informatie weergeven. Heb je een kortingsactie lopen in de winkel? Dan kun je dit laten zien op de schermen. Ook de openingstijden of andere handige informatie kan worden weergegeven. Het grote voordeel van narrowcasting is dat je de inhoud van de schermen altijd weer kunt veranderen. Zo kun je goed inspelen op feestdagen, kortingsacties en andere evenementen. Voor narrowcasting kun je bijvoorbeeld terecht bij Qyn. Je kunt er ook voor kiezen om een interactief scherm in je winkel te plaatsen. Heb je een website waar jouw kleding wordt verkocht? Dan kan een klant meteen een artikel bestellen via dit scherm als het even niet op voorraad is. Dit zorgt meteen voor extra omzet, anders was de klant namelijk met lege handen de winkel uitgelopen!